Start På Java

Her vil jeg forklare lidt omkring Java, denne artikel fortsætter i "Videre Med Java" artiklen som er tilgængelig til venstre.

Sprogets Opbygning

Alt i Java, er enten klasser eller metoder, klasser er en slags container for metoder, man kan sige at den eneste begrænsning er metoder, der maksimalt må fylder ca 64KB i tegn.

Et lille eksempel på Java, med hallo world, så du kan se hvad der er tale om.

public class hello {
	/**
	  * @param args the command line arguments
	  */
	public static void main(String[] args) {
		System.out.println("Hello World");
	}
}

Her har vi en offentlig klasse ved navn "hello".

Til det har vi en metode, som også er offentlig, denne er også statisk.

Metoden vil ikke retunere noget som helst, derfor er der angivet "void" foran metode-navnet.

Yderligere kan vi se at det er main der er metode-navnet, main metoden vil altid blive kørt hvis der ikke er angivet andet.

Argumenter der bliver sendt til programmet vil blive samlet op af "String[] args", i næste artikel vil jeg blandt andet komme ind på det i dybden.

System.out.println er det basiske til at kaste tekst til skærmen, hvis man kigger lidt nærmere på det, så bliver de forskellige entiteter skilt ad af et punktum, så hvis jeg skulle kalde main metoden i klassen hello, så skulle mit kald se sådan ud hello.main();

Ovenstående vil skrive følgende til skærmen, hvis man kører det fra en terminal eller cmd.

Hello World

Essensen af objekt orienteret programmering, er at man kan genbruge allerede eksisterende stumper af kode.

Kommentarer

Man også efterlade kommentarer, dette er der et par muligheder for, den første, javadoc, bliver brugt både som kommentar og som dokumentation, i eksempelvis Netbeans, det er derfor en god ide at dokumentere på kort og præcis måde.

/**
  * Dette er eventuelt en javadoc kommentar
  */

Der er også en almindelig kommentar tilgængelig, se eksemplet her under.

// Dette er også en kommentar

Her runder jeg den første del af artiklen af.